Risk för stjärnsmäll i Starbreeze

I fredags gick Starbreeze ut med ett pressmeddelande där man informerade om att Payday 2 sålts i 1,58 miljoner exemplar på en månad. Detta är lika mycket som föregångaren har sålt sedan lanseringen för mer än ett år sedan. Försäljningsframgången är både glädjande och imponerande för ett bolag som under många år har kämpat med en dålig lönsamhet. Starbreeze gjorde det enda rätta, efter att ha utvecklat högbudget-spel (AAA-titlar) på beställning, gick man över till att göra billigare spel som man äger själv med fokus på digital-nedladdning. Man förvärvade även bolaget Overkill som har ett starkt varumärke i spelserien Payday. Och den nya strategin betalade sig snabbt, redan innan Payday 2 lanserats kunde man meddela att produktionskostnaderna hade täckts, spelet gick alltså med vinst innan det var släppt, tack vara alla förbokningar. ...

Det är nu det slutar

När Apple till sist tillkännagav dess fingeravtrycksläsare i sin nya telefon, uttalade sig Fingerprints vd och tillika frälsare Johan Carlström med orden ”man kan säga att det är nu det börjar”, om man översätter detta till aktiespråk betyder det ”man kan säga att det är nu det slutar”. Vi vrider tillbaka klockan drygt ett år då den proaktiva småspararen Kim Dahlström uppmärksammade Apples uppköp av det börsnoterade Authentec Inc, ett bolag som bland annat hade en produkt för fingeravtrycksläsning, en hyfsad försäljning och kunder såsom HP och Dell. Apple betalade 356 miljoner dollar för detta bolag, eller i runda slängar 2,4 miljarder kronor, vilket var en premie på runt 60 procent. Kim Dahlström hade uppmärksammat Authentec tidigare och menat att detta var det säkraste valet bland biometribolagen. Förhoppningsvis hade Apple vid det här laget scannat av ett antal bolag med liknande teknik och bestämt sig för just detta. I det här skedet hade Fingerprint ett börsvärde på 250 miljoner kronor… ...