Priskrig slår hårt mot Netonnet

Netonnets första kvartal gav ett oroande intryck. Visserligen ökar omsättningen med över 20 procent men på bekostnad av försämrad lönsamhet.En förlust gjordes i rörelsen på 4,5 miljoner kronor vilket ska jämföras med fjolårets vinst på 10,7 miljoner kronor. Det är tydligt att konkurrensbilden hårdnat och att prispressen tilltagit. Netonnet har tvingats till effektiviseringar både avseende lagershopar och sortimentet. Det är oroande då bolagets strategi med lagershopar är relativt ny. Att bolagets affärsmodell skulle vara unik är svårt att ta till sig och risken är att även kunden i slutändan hittar lägre priser hos en konkurrent om bolaget väljer att stå utanför i priskriget. Vi har svårt att se att Netonnet kommer att kunna locka kunder på något annat än att produkterna ger bra valuta för pengarna. Strategin med produktbreddning och fler butiker tror vi inte är tillräcklig i den hårda konkurrensen. ...

WeSC: förklädd vinstvarning

Bolaget har brutet räkenskapsår där verksamhetsåret inleds i maj och skrivs 2010/2011. Under bolagets andra kvartal ökade försäljningen med 3 procent vilket var lägre än vad vi väntat oss. Vår prognos låg på 126 miljoner kronor för Q2 (tillväxt på 16,7 procent). Signaler om avtagande tillväxttakt har kommit successivt och som under de två senaste kvartalen har accelererat. Tillväxttakten sett över 12 månader uppgår nu till 11 procent. Bolaget framhåller även senare leveranser jämfört med fjolåret som orsak till de låga tillväxtsiffrorna. ...

Arena Personal: med tydlig uppsida

Bemanningsbranschen är under kraftig tillväxt och utrymmet för mindre spelare som Arena är mycket goda. Arena visade redan under förra året upp bra tillväxt på 41 procent, en utveckling som bör kunna hålla i sig. Några planer på att bli rikstäckande har inte bolaget och det är något som talar för det. Som ett litet nischat bolag är möjligheterna att växa inom storstadsregionerna tillräckligt för många år framöver. Arena har exponering mot industri, lager och bygg, segment som är under tillväxt. Här väntas behovet öka mest och på agendan finns förvärv av mindre lokala aktörer. Genom att knyta upp aktörer med god kännedom om den egna lokala marknaden ökar även sannolikheten för starka kundrelationer. ...