Marknaden har gått ifrån att producera många spel med låga budgetar till att göra färre mer avancerade spel mer stora budgetar för att tillfredställa den allt mer krävande spelpubliken. Spelföretag har blivit mer selektiva och satsar helst på säkra kort så som uppföljare och nyproduktion av gamla spel. Detta har också genererat fler företagsuppköp och samarbeten inom branchen. Exempel på detta var när DICE belv uppköpta av EA games.
På grund av den tidigare ökande olagliga nedladdnignen kan man lätt mistänka att spelbranchen är en minskande marknad, vilket inte är sant. Idag säljs fler upplagor av spel än någonsin tidigare och växer kraftigt trots den oroliga ekonomiska situationen i världen. I och med att efterfrågan för neddladningsbara spel har ökat så har det skett en stor tillväxt av mindre spel som säljs via nedladningsportaler så som Xbox Live, Playstation Network och Steam (PC). Inom denna genre så är budgetarna mindre och här har Starbreeze tidigare erfarenhet av snäva budgetar och snabba lanseringar, vilket leder till ett konkurrenskraftigt övertag.
...