Hur transparent är det?

En fråga som med jämna mellanrum är uppe på tapeten är hur transparenta bolag egentligen är och hur transparenta de egentligen bör vara. När blir information konfidentiell? Faktum är att företag aktivt marknadsför sina produkter. Är detta för att säkerställa att andra bolag med framgång ska kunna kopiera deras lösning? Ingenjörer kan snabbt replikera produkter, designers kan snabbt avbilda tryck och mode etc? Varför kan man då inte se till att underlätta för sina ägare? ...

Konsten att slå index

Läste en förhållandevis enkel men likväl inressant bok av Joel Greenblatt där denne förespråkar en magisk investeringsformel, ordagrant ”The Magic Formula”. Inbjuder till viss smilbandsakrobatik. Mitt outtröttliga intresse för investeringar fick mig att vilja läsa boken och jag måste erkänna att det inte är utan viss beundran. Vad innefattar då denna formel? 1. Vinst/Pris (ebit/enterprise value) 2. Vinst/Kapital (ebit/net working capital + net fixed assets) Detta rankas sedan 1-XXX och summeras, aktierna med lägst poäng är bäst. Författaren menar att dessa kan köpas på rent statistiska grunder och visar med egen forskning att formeln fungerar, åtminstone genom att kika i backspegeln. Däremot är det inget unikt med formeln, finns massvis med liknande idéer. Däremot är denna bättre förpackad än många andra då ”tänkare” tenderar att istället för konkretisera göra saker alltför komplext. Jag tror enkelhet kan prestera bättre än avancerade metoder med tanke på sin simpelhet. Rutiner brukar vara bra J ...

Den eviga förbannade bankfrågan

Många tycks favorisera bankfrågan, speciellt för att vinna politisk mark. Men frågan är vad som är orsak och verkan? Efter 9/11 följde en lågräntepolitik av USA och resten av världen lekte följa John. Knappast en nyhet att folk lånar mer när räntorna är låga. Vem lånade pengar då och vad investerades dessa i? Jo, amerikaner med fantastiskt mediokra utsikter lånade upp oansvarligt stora belopp för att investera i den evigt stigande amerikanska husmarknaden. Kan inte klandra dem, inte ens kreditinstitutens modeller klarade av att inkorporera en vettig sannolikhet för ett utfall där bostadsmarknaden fallerade. Desto högre man klättrar, desto tyngre faller man. ...

Köper vi verkligen billigt?

Många av oss medlemmar här på Redeye trivs med utmaningen att finna bolag med enorm potential. Tillsammans tycker jag att 2009 års rekommendationer inom en rad sektorer har varit klockrena och en del av bloggarna här torde ha ett formidabelt track record från 2009. Många av rekarna är dock tillväxtbolag eller råvarubolag. Köper jag ett råvarubolag är det enbart med insikten att energibehovet i världen då inte kommer minska, samt att de stora bolagen är på tok för stora. Köper jag ett bolag som växer ska det vara bäst i klassen, alltså sälja något skalbart eller ha en affärsmodell som tillåter snabb tillväxt utan signifikanta investeringar. Exempel på dessa är affärsmodeller som liknar WeSCs eller Odd Mollys. Denna strategi har varit bärkraftig senaste tiden. Men… ...