Rim utan reson

Börsen gol som en tupp Det syntes bra utan lupp Bonusar gavs vd i grupp Bankerna gjorde egen kupp Sen går kurserna ner och ingen vet något mer Analyserna skenbilder ger Riskerna blir bara fler Att dribbla och blanka och björnarna tanka som Joakim von Anka blir min räddningsplanka Då provar jag räntan En långsam väntan tills den går mot noll då blir det tomt i min boll Men så går allt i baisse i en otrolig fräs Jag gör min stora fadäs I säck och aska jag kläs ...

Staten borde köra Volvo med "vatten" i tanken

Staten borde köra Volvo med ”vatten” i tanken I DN 2008-12-20 finns en intressant insändare av Rolf Nylander. Jag citerar ett utdrag ur den här: ”De svenska elproducenterna, oligopolet Vattenfall, Fortum och Eon, har nu ett alldeles utmärkt tillfälle att göra en jätteinsats för miljön. Volvo är till salu för 50 miljarder kronor enligt Ford. Det är ett belopp som motsvarar den senaste årsvinsten för oligopolet. De tre företagen borde omedelbart satsa en årsvinst för att köpa Volvo, inleda ett samarbete med de två norska företagen och börja serietillverka elbilar.” ...

Tre gånger Kina -en Volvo

Tre gånger Kina – en Volvo Enligt en artikel i Ny Teknik idag är tre kinesiska biltillverkare intresserade av att köpa Volvo personvagnar. Givetvis finns det en hel del frågetecken kring en försäljning. Det är ägaren Ford som är avtalspart och som förhandlar fram köpeskilling och avtalsvillkor. Den svenska regeringen har givetvis satt sig i en svår sits. För det första har man öppet talat om att svenska staten inte är någon lämplig ägare. Att köpa och sälja hade inte varit fel. Då hade man som ägare både kunnat förhandla om priset och om villkoren och hade kunnat säga nej till någon ur Sveriges synvinkel olämplig kandidat.¨Dessutom har man redan bjudit Ford och tilltänkt köpare på en konfekt i form av lånegarantier och forskningsstöd. Varför skall svenska skattebetalare stå för dessa kostnader om vi ändå riskerar att att Volvotillverkningen flyttar till Kina inom några år och att underleverantörerna blir utbytta innan de hinner blinka? Även med en svensk ägare är ju risken stor för utflyttning av produktion och delar av den till producenter med lägre kostnader. ...

Frihandeln mot gränsen?

I mitt förra inlägg ”enda vägen?” blev slutsatsen att den nyliberala marknadsekonomin, bildligt talat, begått harakiri. Enligt doktrinen, skall marknaden själv lösa alla problem och staten inte ingripa. Helt enligt marknadens regler tilläts självmordet trots att det skedde på en öppen handelsmarknad som alla kunde se – ingen ingrep och finanskrisen visade sig ha ådror som täckte hela världen med sjukt och smittsamt blod. Efter denna händelse har marknaderna själva, oroliga medborgare, politiker och stater insett att man måste beslagta många svärd och t.om behålla dem för att förhindra fler självmord. I klartext : många har insett att staten är överordnad marknaden och inte tvärtom. ...

Enda vägen?

Den senaste tiden har flera skribenter, bl.a Göran Rosenberg i DN 2008-l2-10, konstaterat att den ekonomiska nyliberalismen är död. Den världsbild där alla marknader, inklusive den globala, sköts bäst av marknaderna själva utan statlig inblandning och att så många verksamheter som möjligt skall drivas privat har fått en total kollaps efter senaste tidens händelser. Privatbolagen ropar nu efter hjälp och medborgarna kräver statliga räddningspaket för att deras arbeten inte skall försvinna. ...

Kapitalförsäkring och depå!

Nackdelen med kapital försäkring är att man inte kan dra av förluster. Om man är mycket långsiktig och bara köper “säkra kort” kan det räcka med kapitalförsäkring. Givetvis måste man ändå följa börsen och i tid byta aktier som förlorar sin konkurrenskraft. Om man tradar i kristider när aktierna går mer ner än upp bör man fundera på vad som är tryggast. Bull alternativt Bear är ju heller inte helt lätt. ...

Batterieffekten allt viktigare i framtidens elbil

De flesta som funderar kring bilindustrin i framtiden är ganska eniga om att elhybriden bara är ett övergångsskede till en renodlad elbiil. Elhybriderna blir för dyra eftersom de måste ha två drivkrafter. Först det laddningsbara batteriet som hos de flesta tillverkare klarar högst 10 –l5 mil utan laddning. Därefter, för att klara längre körning utan laddning (tar tid), måste man ha en hjälpmotor med bensin-, etanol-eller gasdrift. Idag finns ett knippe biltillverkare som kommit med elhybrider (flest japanska).Hybridbilarna blir förmodligen bara en parentes innan elbilen kommer. Nyckeln till elbilens genomslag ligger idag hos batteritillverkarna och forskningen i jakt efter bättre batteriprestanda. Givetvis måste biltillverkarna ligga i framkant för att snabbt ta tillvara batteriteknikens landvinningar. Någa biltillverkare har t.om egen batteriforskning. Då och då lkommer det nyheter som tyder på avsevärda framgångar.Hur långt har batteriforskningen kommit i Sverige? Blybatteriet kan vi snart glömma . Det ersätts av olika typer av litiumbatterier. I Sverige pågår forskning kring två olika batterityper (järn-litiumbatteri och maxthalbatteriet. För att uppdatera tankar kring bilindustri och forskning har jag plockat ihop några citat. ...

Ökad globalisering fordrar kunniga politiker och snabba beslut.

Från varningssignal om USA:s bolånemarknad till finanskris, recession, produktionsstopp och ett närliggande hot om massarbetslöshet i hela världen är tidsavståndet mycket kort. Politikerna hinner inte med att lösa en kris förrän vi är inne i nästa. Riksbankens framflyttade räntesammanträde är ett typiskt tecken. Man måste helt enkelt snabbare ta ett beslut om räntesänkning för att den skall ge någon effekt. Det har hittills varit snabba fötter och beslut av svenska politiker, riksbank och riksgäld. Ett undantag finns och det är en nustrategi för att motverka alla varsel och statens strategi kring Volvo-Saabkrisen. Statsministern upprepar att tillräckliga åtgärder finns i vårbudgeten. I nutid är det långt till framtiden och Maud Olofsson har tryckt på kopieringsknappen ”all in” för uttrycket: ”staten är ingen bra ägare av bilindustri” långt innan alla fakta finns på bordet. ...

Volvo och Saab kan rulla på "elchock"

Replik på Staffan Kjellins blogg med rubrik: Volvo, Saab är dagens T-ford. Ingen bilproducent i hela världen tillverkar idag den bil miljön behöver och som forskare, politiker och de flesta konsumenter vill ha. Om japanska bilar säljs bäst just nu beror det på att de är minst dåliga. Den som idag funderar på nybilsköp tittar säkert först på alternativet att slita på den gamla ett tag till och invänta i första hand en elhybridbil. Andrahandsvärdet på en nybil är inom några år högst osäkert när ny teknik tagit ytterligare ett steg. ...

krispaket Saab/Volvo

Krispaket för framtidsenergi USA och Saab/Volvo Ny energi, ett paradigmskifte, det är hög och rätt tid nu. Risken är stor att biljättarna i USA bl.a Ford och General Motors går i konkurs Även om de räddas är risken för deras bilmärken i Europa mycket stor. Att ge pengar som kan stötta USA-ägda företag utomlands är säkert alltför hårdsmält för amerikanska politiker. Visserligen har båda företagen också vänt sig till EU för att få ekonomiskt stöd men EU:s konkurrenskommissionär Neeile Kroes vill inte att vare sig EU eller något land inom EU enskilt ger bidrag till bilindustrin. Ford äger Volvo Personvagnar och General Motors äger Saab Automobiles båda med huvudverksamhet i Sverige. Om inget oförutsett inträffar är risken för en försäljning eller ett konkursläge i de båda företagen mycket stor. Det kommer att innebära en nationellt katastrofal arbetslöshet eftersom driftsinställelse även drabbar alla underleverantörer. I nuläget är spekulanterna få. Alla bilproducenter har kärva ekonomiska förhållanden just nu och försöker att satsa allt på att hitta nya miljövänliga och energisnåla bilmodeller att erbjuda en kundkrets som knappt är villig att betala en krona för en bil som drar mer än 0,5 liter/milen. Världens riskkapital finns inte eller är i varje fall osynligt. På nationell basis kan givetvis regeringarna köpa upp företag och sälja vid lägligt tillfälle eller behålla och driva i statlig regi. I Sverige är Carnegie ett sådant exempel. Marknadsekonomi innehåller en del styrfaktorer (parametrar) som måste begränsas nationellt eller ibland globalt för att åtminstone någon generation till skall överleva .Det är politikernas sak att se till att vi får en marknadsekonomi med ansvar även för kommande generationer. ...